Trwają przygotowania związane z realizacją River Tower
Jeszcze przed jesienią rozpoczną się prace budowlane związane z realizacją River Tower, w tym samym czasie Urząd Miasta ogłosi konkurs na zaprojektowanie nowej przystani dla wioślarzy przy ul. Żupy 4. Z obiektu korzystać mają przede wszystkim wioślarze klubu RTW „Bydgostia”. Tym samym, nasz projekt wraz z nową przystanią nad Brdą dodatkowo wzbogacą nadrzeczny krajobraz i niewątpliwie będa się uzupełniały tworząc niesamowite i unikatowe miejsce.
Nowy obiekt ma powstać w miejscu przeznaczonych do rozbiórki zabudowań zlokalizowanych we wschodniej i północnej części działki (budynek sekcji kajakowej, hangar dla motorówek wraz z magazynem paliwa). Znajdą się w nim między innymi sale do ćwiczeń sportowych, magazyny, pomieszczenia trenerów, zaplecze sanitarno-szatniowe, pomieszczenia techniczne, odnowy biologicznej, sala ekspozycyjno-szkoleniowa. "Zależy mi, by nowe obiekty powstające szczególnie nad brzegiem Brdy były nie tylko funkcjonalne, ale wyróżniały się ciekawą formą architektoniczną" – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski - Stąd pomysł na konkurs. Warto jednak podkreślić, że określiliśmy też maksymalny poziom kosztów tej inwestycji. Chcemy realizować nasze zamierzenia, a nie tworzyć tylko dokumentacje. Jestem pewien, że nowy budynek będzie gwarantował jeszcze lepsze warunki wioślarzom. Inwestycja kapitalnie uzupełnia też inne działania zmierzające do rewitalizacji terenów nadrzecznych.
Rozwiązania zaproponowane przez projektantów muszą spełniać kilka ważnych kryteriów. Głównymi są funkcjonalność obiektu. Powinien on uwzględniać nowoczesne rozwiązania stosowane w przystaniach wioślarskich, stworzenie zaplecza magazynowego i wypoczynkowo-rekreacyjnego. Nowy obiekt ma zostać połączony z istniejącym budynkiem zajmowanym przez RTW „Bydgostia” za pomocą łącznika. W przystani rozbudowana zostanie baza noclegowa oraz zaplecze magazynowe i sportowo-rekreacyjne. Konkursowe jury będzie oczekiwać też od architektów zaplanowania rewitalizacji nabrzeża przy przystani oraz przyległych terenów nadrzecznych m.in. przy sąsiadującym z RTW „Bydgostia” – Bydgoskim Towarzystwie Wioślarskim, które mają być wyposażone w takie elementy jak: nowe umocnienie, pomosty pływające o poszyciu drewnianym, siedziska, ławki oraz inne elementy małej architektury. Projektanci powinni też uwzględnić oprócz oświetlenia iluminację wybranych elewacji lub części obiektu, a także nabrzeża i wody. Konkursowe prace powinny też uwzględniać przekształcenia zieleni oraz sprawną obsługę komunikacyjną.
Oprócz funkcjonalności obiekt powinien uwzględniać minimalizację kosztów inwestycji, tworzyć z sąsiednią architekturą niepowtarzalny kontekst przestrzenny. Nabrzeże Brdy w tej części miasta ma stać się jedną z wizytówek Bydgoszczy.
Koszt przygotowywanej dokumentacji nie powinien przekroczyć 600 tysięcy złotych, a cała inwestycja (roboty budowlane i projekty) 16 mln zł. Dokładne koszty wynikać będą jednak z przygotowanej dokumentacji, a następnie zweryfikowane zostaną na etapie postępowania przetargowego. Po wyłonieniu zwycięskiej koncepcji i zawarciu umowy, projektant otrzyma 9 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych i skompletowanie niezbędnych dokumentów do uzyskania pozwolenia na budowę. Po uzyskaniu pozwolenia zwycięzca opracuje też wielobranżowe projekty wykonawcze.
Do pełnienia funkcji przewodniczącego sądu konkursowego wskazany przez SARP/O Bydgoszcz został architekt Jacek Lenart, wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP. Skład sądu konkursowego uzupełnią przedstawiciele: oddziału SARP w Bydgoszczy, Urzędu Miasta, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Rady d.s. Estetyki oraz klubu RTW „Bydgostia”. Nowa przystań ma umożliwić rozwój klubu RTW „Bydgostia”, który cieszy się coraz większą popularnością. Trenuje w nim 180 zawodników i zawodniczek. Regionalne Towarzystwo Wioślarskie „Bydgostia” powstało w 1928 roku. LOTTO-Bydgostia jest 26-krotnym Drużynowym Mistrzem Polski. W długiej historii klubu jego reprezentanci zdobyli na imprezach światowych 132 medale, a na mistrzostwach Polski blisko 1600 medali. Istniejący główny budynek przystani, z zapleczem szkutniczo-treningowym wzniesiono w latach 1991-1992. W klubie działają oprócz sekcji wioślarstwa sportowego także sekcja turystyki i sekcja żeglarstwa morskiego. Po rozbudowie w klubie będzie mogło trenować nawet do 400 zawodników i zawodniczek.
Warto wiedzieć
Nad brzegiem Brdy lokowane są przede wszystkim przedsięwzięcia związane z poszerzaniem oferty rekreacyjno-sportowej. W ubiegłym roku oddano do użytku halę Artego Arena. W 2013 roku tereny przecięła trasa Uniwersytecka, ale dzięki zaprojektowanej estakadzie ciąg terenów pomiędzy ulicami Bernardyńską i Wyszyńskiego nie został podzielony na izolowane obszary. Jeszcze w tym roku sfinalizowane mają być też prace nad dokumentacją projektową nowego lodowiska. Planowane jest też rozpisanie przetargu na rewitalizację bulwarów na północnym brzegu od mostu Bernardyńskiego do mostu Pomorskiego. W poprzednich latach zbudowano też przystanek tramwaju wodnego na wysokości dworca autobusowego oraz przy „Łuczniczce”.
źródło: www.bydgoszcz.pl